Adóvisszatérítés 2021

Széchenyi Kártya Újraindítási program
július 5, 2021
Hitelmoratórium hosszabbítás kérelmezési határideje 10.31.
október 27, 2021

Adóvisszatérítés 2021

Megjelent a 560/2021. (IX.30.) Korm.rendelet, ebben olvashattok az adóvisszatérítésekről.

Minden gyermekes szülőnek, aki családi kedvezményre jogosult, visszajár a 2021-ben megszerzett jövedelemből levont adó, szja, ekhó, illetve katások esetében a 2021-es tételes adó negyede

legfeljebb a 2020 december havi adatok alapján számolt éves átlagbér adótartalmáig.

A személyi jövedelemadóból eddig is többféle kedvezményt vehettek igénybe a magánszemélyek (első házas kedvezmény, családi kedvezmény, súlyos fogyatékossági kedvezmény, 4 gyerekesek kedvezménye), ezek továbbra is elérhetők, de

• az összevont adóalap utáni szja-nak az igénybe vett kedvezmények levonása után fennmaradó összege,
  • ekho személyi jövedelemadónak minősülő része (9,5 százalék)
  • a katásoknál a tételes adó 25 százaléka

jár vissza.

2021 év bármely napján családi kedvezményre jogosult és 2021-ben összevont adóalapba tartozó jövedelmet, például

– munkabért,

– megbízási díjat,

– ingatlan-bérbeadásból származó jövedelmet,

– őstermelői jövedelmet szerez,

– vállalkozói kivétet számol el,

megfelelő adóalap esetén igénybe veheti a kedvezményt.

Családi kedvezményre jogosultként az kaphat adó-visszatérítést, aki:

• gyermek után szülőként családi pótlékra jogosult,
  • várandós vagy a várandós nő közös háztartásban élő házastársa,
  • a családi pótlékra saját jogán jogosult,
  • rokkantsági járadékban részesül.

Azok a szülők, akik 2021-ben közös háztartásban nevelik a gyermeküket, családi pótlékra jogosultként igénybe vehetik a visszatérítést, függetlenül attól, hogy házasságban élnek, vagy élettársak.

Ha egy családban mindkét szülő jogosult családi kedvezményre és mindketten rendelkeznek a visszatérítés alapját képező jövedelemmel, vagy bejelentett kisadózók, akkor az adó-visszatérítés külön-külön mindkét szülőnek jár.

SZJA-ra vonatkozó szabályok

Az adóalapot csökkentő kedvezmények (négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye, személyi kedvezmény, első házasok kedvezménye, családi kedvezmény) évközi érvényesítésekor a kedvezményekkel csökkentett adóalapból a munkáltató, kifizető által levont adóelőleg jár vissza a jogosultnak.

Ha a magánszemély összevont (az adóalap-kedvezmények levonása után megállapított) adóalapja utáni adó legalább egy forint, de az ezer forintot nem éri el, akkor a visszatérítés összege ezer forint.

Ha pedig a magánszemélynek az szja, az ekho és a kata tekintetében is visszajár a kedvezmény, akkor ezek együttes összege szintén nem lehet több, mint a felső határ.

KATA-t  fizetőkre vonatkozó szabályok:

Annak a bejelentett kisadózónak jár, aki 2021. év bármely napján a fentebb körülírt családi kedvezményre lett volna jogosult.

Összege:

– a megfizetett tételes KATA 25 %-a. Vagyis

– havi 25.000,- Ft-ot fizetők annyiszor 6.250,- Ft-ot,

– havi 50.000,- Ft-ot fizetők annyiszor 12.500,- Ft-ot,

– havi 75.000,- Ft-ot fizetők annyiszor 18.750,- Ft-ot

kaphatnak vissza, ahány hónapra ez a KATA-fizetési kötelezettségük fennállt.

Így tehát aki a veszélyhelyzet miatt 2021. március és április hónapra mentesült a KATA megfizetése alatt, de egyébként a maradék 10 hónapra meg kellett fizetnie az 50.000,- Ft/hó KATA-t, az 125.000,- Ft-ot (10*12.500,- Ft) kaphat vissza.

Ha a kisadózó nem, vagy késve adja be nyilatkozatát, akkor a bevallásában igénybe veheti a kedvezményt akkor is, ha egyébként szja-bevallás bevallására nem köteles.

EKHO-t fizetőkre vonatkozó szabályok

Annak az EKHO-snak jár a kedvezmény, aki 2021. év bármely napján a fentebb körülírt családi kedvezményre volt jogosult, akkor is, ha nem vett igénybe családi kedvezményt.

Összege: a tőle 2021. év tekintetében levont EKHO szja-nak minősülő része, vagyis az ekhoalap 9,5 %-a, de maximum 809.000,- Ft.

Az adó-visszatérítéshez a magánszemély háromféleképpen juthat hozzá:

1. a NAV automatikusan kiutalja
  2. részben automatikusan, részben a 21SZJA bevallásban
  3. a 21SZJA bevallásba

1. A NAV automatikusan kiutalja:

– A magánszemélynek nincs teendője, automatikusan utalja ki az adó-visszatérítést kedvezmény-előlegként a NAV 2022. február 15-éig annak a jogosultnak,

– Az adó-visszatérítésre jogosult magánszemély nyilatkozata alapján teljesíti a kiutalást a NAV, ha az automatikus kiutaláshoz szükséges adatok nem állnak rendelkezésére.

Ha a magánszemély jogosult a családi pótlékra, de azt nem neki folyósítják, és a családi kedvezményt sem érvényesíti év közben, akkor 2021. december 31-ig nyilatkozik arról, hogy családi kedvezményre jogosultként az adó-visszatérítés megilleti és közli az utaláshoz szükséges adatokat (belföldi fizetési számlaszámát vagy postacímét) is.

Nyilatkozatot nyújt be a katás magánszemély is 2021. december 31-éig, ha 2022. február 15-ig szeretne hozzájutni az adó-visszatérítéshez.

A nyilatkozat a „VISSZADO” nyomtatványon nyújtható be a NAV-hoz elektronikus úton az szja-visszatérítés információs felületén, ügyfélkapus bejelentkezést követően.

A nyomtatvány 2021. október 31-től érhető el. Ügyfélkapu (KÜNY-tárhely) hiányában a nyilatkozat papíron is benyújtható.

Ha a magánszemély nem nyilatkozik 2021. december 31-éig, akkor az adó-visszatérítést a bevallási tervezet kiegészítésével vagy a 21SZJA bevallásban igényelheti.

1. Adó-visszatérítés részben automatikusan, részben a 21SZJA bevallásban

Az a jogosult, aki 2021-ben munkáltatótól, kifizetőtől is szerez az összevont adóalapba tartozó vagy ekhós jövedelmet, és olyan jövedelme is van, ami után ő fizeti meg negyedévente az adóelőleget, a kifizetőtől származó jövedelméből levont adót az 1. pont szerint automatikusan, kedvezmény-előlegként kapja vissza.

A nem kifizetőtől származó jövedelme után megfizetett adóelőleget a 3. pont szerint, a bevallási tervezet kiegészítésével vagy a 21SZJA bevallásban igényelheti a NAV-tól.

Ide tartoznak azok az egyéni vállalkozók, mezőgazdasági őstermelők, ingatlant bérbeadók, akik emellett kifizetőtől származó, összevonás alá eső és/vagy ekho-s jövedelemmel is rendelkeznek.

1. A visszatérítés igénybevétele az szja bevallásban

Azoknak a jogosultaknak, akiknek a jövedelméről a NAV-nak nincs információja, például az egyéni vállalkozói, őstermelői jövedelmet szerző szülőknek és azoknak, akik az összevont adóalapba tartozó jövedelmük után maguk fizetik az szja-t (például magánszemélynek ingatlant adnak bérbe), és nincs mellette munkaviszonyuk, vagy nincs kifizetőtől származó jövedelmük automatikusan nem utal a NAV, ők önállóan elkészített 21SZJA bevallásukban vagy az adóbevallási tervezet kiegészítésével igényelhetik a visszatérítést.

Az a magánszemély, aki 2021-ben munkáltatótól, kifizetőtől származó, összevont adóalapba tartozó jövedelmet szerez, a családi kedvezményt év közben érvényesítette, de a kiutaláshoz szükséges adatokról nem nyilatkozott 2021. december 31-ig, és ezekről a családi pótlékot folyósító szerv sem szolgáltatott adatot a NAV-nak, az adó-visszatérítést a bevallási tervezet kiegészítésével vagy a 21SZJA bevallásban igényelheti.