Külföldi munkavállalás bejelentése

Külföldi munkavállaláshoz kapcsolódó bejelentési kötelezettség

Minden TAJ számmal rendelkező személy, aki

• valamely EGT tagállamban, illetve

• Svájcban, valamint

• a Magyarország által kötött nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó államban

biztosított, köteles a külföldön létrejött biztosítását 15 napon belül bejelenteni az egészségbiztosítónak.

A bejelentés azt eredményezi, hogy TAJ száma ideiglenesen érvénytelenítésre kerül. A TAJ szám ideiglenesen érvénytelenítése pedig azt jelenti, hogy a TAJ számával nem tud Magyarországon egészségügyi szolgáltatást igénybe venni, de ennek eredményeként nem is köteles megfizetni – még akkor sem, ha a magyar lakcíme megmaradt – a havi 7 110 forint egészségügyi szolgáltatási járulékot.

Miként kap Magyarországon egészségügyi szolgáltatást a külföldön dolgozó magyar állampolgár?

Ha például Németországban dolgozik a magyar állampolgár, akkor a biztosítás helye szerint – azaz a példánál maradva Németországban – igényelheti az Európai Egészségbiztosítási Kártyát, amely alapján, Magyarországon orvosilag szükséges ellátást fog kapni.

Továbbá lehetősége van arra is – ha Magyarországon a lakóhelyét meghagyta -, hogy a német biztosítótól igényelje az S1-es nyomtatványt. Az S1-es nyomtatvány alapján a Németországban dolgozó személy Magyarországon is igénybe veheti a teljeskörű egészségügyi szolgáltatást (azaz jogosult lesz a tb ellátás keretében orvosi ellátásra, támogatottan gyógyszerre, gyógyászati segédeszközre, gyógyfürdőre).

S1-es nyomtatványt nem állít ki Nagy-Britannia, Írország, valamint Olaszország.

Ha a külföldi keresőtevékenység befejeződik, akkor ezt is be kell jelenteni a kormányhivatal egészségbiztosítási szervének. A biztosítás megszűnése esetén adott biztosító által kiadott formanyomtatványt vagy hatósági igazolást kötelesek csatolni a külföldi biztosítási időszakról.