A GYES-en lévő kismama  lehet egyéni vállalkozó.

A GYES-en lévő kismama  lehet egyéni vállalkozó.

A gyermeknevelési támogatásban részesülő egyéni vállalkozó

• 10 százalék nyugdíjjárulékot,

• 3 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulékot,

• 4 százalék természetbeni egészségbiztosítási járulékot,

• 1,5 százalék munkaerő-piaci járulékot

fizet a vállalkozásában szerzett jövedelméből. Ebben az esetben nem kell az egyébként érvényes minimális alapok után megfizetni a tb közterheket. A gyermeknevelési támogatás alatt dolgozó egyéni vállalkozó a vállalkozásból származó jövedelem után megfizeti 27 százalék szociális hozzájárulási adót is.

A GYES-es  kismama egyéni vállalkozó, ha KATA adózást választ, akkor a főállású KATA járulékait, azaz 50.000 Ft tételes adót köteles megfizetni, mert a gyermeknevelési támogatás nem alapozza meg a nem főállásúnak minősülő kritériumot :

A kisadózó akkor nem minősül főállásúnak, és ezáltal havi 25  000 forint tételes adót fizet, ha

• legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban áll, azzal, hogy a heti 36 órás foglalkoztatás megállapításánál az egyidejűleg fennálló munkaviszonyokban előírt munkaidőt össze kell számítani, vagy

• kiegészítő tevékenységet folytatónak minősül, vagy

• szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek alapján külföldön biztosított személynek minősül, vagy

• kétoldalú szociálpolitikai, szociális biztonsági egyezmény alapján más államban biztosítottnak minősül, vagy

• olyan magánszemély, aki 2011. december 31-én I., II., vagy III. csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra volt jogosult, és 2011. évi CXCI. törvény 32–33. §-a alapján rokkantsági ellátásban vagy rehabilitációs ellátásban részesül, vagy

• rokkantsági ellátásban részesül és egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 50 százalékos vagy kisebb mértékű, vagy

• kisadózó vállalkozáson kívül más vállalkozásban nem kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vállalkozónak vagy társas vállalkozónak minősül, ideértve más kisadózó vállalkozásban fennálló főállású kisadózó jogállást is.